30 листопада 2017 року для вчителів зарубіжної літератури ЗНЗ м. Львова в ЛОІППО відбувся семінар-тренінг «Як стати автором педагогічного видання», на якому були присутні 28 учителів зарубіжної літератури львівських шкіл. Модератор заходу – Галина Мрачковська, методист Навчально-методичного центру освіти м. Львова. Тренінг проводила Галина Занік, методист кабінету розвитку освіти комунального закладу Львівської обласної ради «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти».

Захід почався із визначення учасниками очікуваних результатів від семінару-тренінгу. Присутні ознайомилися із вимогами до друкованих матеріалів та їх різновидами. Учителі аналізували недоліки вже надрукованих матеріалів. З метою уникнення подібних помилок пропонували свої варіанти виправлення. Обговорюючи надруковані у фахових журналах конспекти уроків, учасники тренінгу працювали в групах над розв’язуванням питань:

· Чи відповідають цілі темі уроку? Запропонувати свій варіант.

· Дати характеристику діяльності вчителя та учнів на уроці. Чи доцільний вибір запропонованих методів і прийомів. Запропонувати свої варіанти роботи учнів на уроці.

· Які вам відомі інструменти перевірки ефективності запланованих форм роботи та контролю за досягненням поставлених на уроці цілей? Як перевірити ефективність даного уроку?

Кожен з учасників заходу отримав пам’ятку «Поради педагогам для написання якісного тексту».

Учителі висловили вдячність за проведення семінару-тренінгу та можливість скористатися наданою інформацією. Дехто виявив бажання спробувати себе у якості автора фахового журналу «Зарубіжна література в школах України» видавничої групи «Основа».

Г. Мрачковська

/Files/images/2017-2018/zarubjna/1.jpg /Files/images/2017-2018/zarubjna/2.jpg

/Files/images/2017-2018/zarubjna/IMG_1082.JPG /Files/images/2017-2018/zarubjna/IMG_1090.JPG

/Files/images/2017-2018/zarubjna/IMG_1091.JPG /Files/images/2017-2018/zarubjna/IMG_1094.JPG

/Files/images/2017-2018/zarubjna/IMG_1096.JPG /Files/images/2017-2018/zarubjna/IMG_1100.JPG

/Files/images/2017-2018/zarubjna/IMG_1103.JPG


18 жовтня 2017 року в Національному музеї у Львові імені Андрея Шептицького для вчителів зарубіжної літератури м. Стрия був проведений майстер-клас «Урок зарубіжної літератури серед музейних експонатів». З методикою підготовки і проведення уроку літератури в музеї присутніх ознайомила методист Навчально-методичного центру освіти м. Львова Г. Мрачковська. На прикладі уроку в 11 класі «Пекло для Ангела» (за твором Г. Гарсіа Маркеса «Стариган з крилами») продемонстровані можливості використання музейного середовища для здобуття учнями фонових знань, що дає можливість урізноманітнити діяльність учнів на уроці, провести ідейно-художній аналіз твору, розкрити ідею твору для глибшого розуміння задуму автора. Присутні висловили щиру зацікавленість і вдячність за проведений майстер-клас.

Г. Мрачковська,

Методист НМЦО м. Львова

/Files/images/2017-2018/zarubjna/1508352397780.jpg /Files/images/2017-2018/zarubjna/1508352402506.jpg

/Files/images/2017-2018/zarubjna/1508352403582.jpg

/Files/images/2017-2018/zarubjna/1508352398552.jpg /Files/images/2017-2018/zarubjna/1508352458910.jpg

18 жовтня 2017 р. у Львівській обласній бібліотеці для юнацтва для вчителів загальноосвітніх навчальних закладів м. Львова відбувся тренінг «Формування в учнів ініціативності і підприємливості як однієї з 10 ключових компетентностей». На заході були присутні 39 вчителів зарубіжної літератури і 29 учителів основ християнської етики. Ініціатором і модератором заходу виступила методист Навчально-методичного центру освіти м. Львова Г. Мрачковська.

Тренінг проводила Оксана Майхер, методист методичного кабінету відділу освіти Яворівської районної державної адміністрації. Оксана Миколаївна розповіла, що Європейська комісія 10 років напрацьовувала матеріали щодо формування ініціативності та підприємливості як складової восьми компетентностей, необхідних для суспільства, що ґрунтується на знаннях. Протягом багатьох років розвиток підприємливості громадян та організацій Європи є однією з ключових цілей політики ЄС та країн-членів.

Розпочався тренінг із «дерева сподівань» -- таким чином присутні висловили свої сподівання щодо результатів тренінгу. Оксана Майхер представила Рамку підприємницької компетентності EntreComp, де пропонується загальне визначення підприємливості як компетентності, що має на меті досягнення консенсусу між усіма зацікавленими сторонами та встановлення зв’язку між сферами освіти та праці. Рамка EntreComp розроблена на основі поєднання різних методів і має слугувати фактичним еталоном для будь-якої ініціативи, спрямованої на заохочення підприємницької діяльності громадян Європи. Вона складається з трьох взаємопов'язаних та взаємозалежних сфер компетентностей: «Ідеї та можливості», «Ресурси» та «Трансформація в дії». Кожна сфера складається з п'яти компетентностей, які разом становлять структурні елементи підприємливості як компетентності. Рамка передбачає розвиток 15 компетентностей в межах восьмирівневої моделі поступу та пропонує вичерпний перелік 442 результатів навчання. Можливе використання цієї рамки як основи для розробки навчальних планів та навчальної діяльності для заохочення розвитку в школярів підприємливості як компетентності. Також цю рамку можна використовувати для визначення параметрів оцінювання підприємливості учнів.

EntreComp визначає підприємливість як наскрізну компетентність, яка застосовується у всіх сферах життя: від піклування про власний розвиток до активної участі у житті суспільства, входження (повторного входження) на ринок праці в якості працівника або самозайнятої особи, а також до заснування будь-якого підприємства (культурного, соціального чи комерційного характеру). Це поняття базується на широкому визначенні підприємливості, яке ґрунтується на створенні культурної, соціальної чи економічної цінності.

Всеохопність EntreComp – це одна з її основних переваг. Однак потрібно пам'ятати, що не всі учні чи інші користувачі будуть зацікавлені у розвитку всіх описаних тут компетентностей до найвищого рівня майстерності.

Учасники тренінгу працювали в групах: визначали сфери та компетентності концептуальної моделі EntreComp – розподіляли компетентності підприємливості на її складові в межах рамки.

Закінчився тренінг обговоренням результатів з використанням системи Едварда де Боно«Шість Капелюхів Мислення». Найбільшзахопливою для учасників тренінгу виявилася робота в групі, коли потрібно було скласти букву «Т» за допомогою «пазлів»-дощечок. Кожен міг запропонувати свою версію і відчути себе рівноправним учасником, коли думка кожного враховується для досягнення спільного результату. Таким чином учасники тренінгу також проявили власну ініціативність!

Учителі висловили щиру подяку за організацію тренінгу та можливість використання у своїй практиці представлених матеріалів.

EntreComp_Рамка_пiдприємливостi_ukr

Методист НМЦО Г. Мрачковська

/Files/images/2017-2018/zarubjna/IMG_1042.JPG /Files/images/2017-2018/zarubjna/IMG_1048.JPG

/Files/images/2017-2018/zarubjna/IMG_1052.JPG /Files/images/2017-2018/zarubjna/IMG_1054.JPG

/Files/images/2017-2018/zarubjna/IMG_1056.JPG /Files/images/2017-2018/zarubjna/заруб.-4.jpg

/Files/images/2017-2018/zarubjna/_1068.JPG /Files/images/2017-2018/zarubjna/_1069.JPG

/Files/images/2017-2018/zarubjna/_1070.JPG /Files/images/2017-2018/zarubjna/_1074.JPG

/Files/images/2017-2018/zarubjna/заруб.-1.jpg /Files/images/2017-2018/zarubjna/заруб.-10.jpg

/Files/images/2017-2018/zarubjna/заруб.-11.jpg /Files/images/2017-2018/zarubjna/заруб.-12.jpg

/Files/images/2017-2018/zarubjna/заруб.-13.jpg /Files/images/2017-2018/zarubjna/заруб.-15.jpg

/Files/images/2017-2018/zarubjna/заруб.-16.jpg /Files/images/2017-2018/zarubjna/заруб.-2.jpg

/Files/images/2017-2018/zarubjna/заруб.-3.jpg /Files/images/2017-2018/zarubjna/заруб.-5.jpg

/Files/images/2017-2018/zarubjna/заруб.-7.jpg /Files/images/2017-2018/zarubjna/заруб.-8.jpg

/Files/images/2017-2018/zarubjna/заруб.-9.jpg /Files/images/2017-2018/zarubjna/заруб.-6.jpg


18-19 вересня 2017 року на базі СЗШ №№ 34 і 55 відбулися інформаційно-методичні наради для вчителів зарубіжної літератури, на яких були присутні 69 учителів загальноосвітніх навчальних закладів м. Львова.

Програма заходу:

1. Закон про освіту. 10 ключових змін.

2. Оновлення програм для базової середньої школи.

3. Вивчення зарубіжної літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2017/2018 навчальному році.

4. Звіт творчої групи вчителів зарубіжної літератури. Презентація мультимедійних додатків до уроків зарубіжної літератури в 9 класі (за новою програмою)

5. Орієнтовний план роботи на 2017-18 н. р.

Бажаючі мали можливість ознайомитися і придбати навчально-методичну літературу із зарубіжної літератури видавництва «Шкільний світ».

Щира подяка адміністраціям СЗШ №№ 34 і 55 за надання приміщення і створення належних умов для проведення інформаційно-методичної наради.

Методист НМЦО м. Львова Г. Мрачковська

Матеріали з нарад тут

/Files/images/2017-2018/zarubjna/IMG_20170918_151536.jpg /Files/images/2017-2018/zarubjna/IMG_20170918_151758.jpg

/Files/images/2017-2018/zarubjna/фотографiя0775.jpg


«Урок зарубіжної літератури на свіжому повітрі»

15.05.2017 р. для вчителів зарубіжної літератури загальноосвітніх навчальних закладів м. Львова п. Аллою Казмирчук, учителем зарубіжної літератури ЛСШ «Надія», був проведений майстер-клас «Урок зарубіжної літератури на свіжому повітрі» на тему: «Створення хайку за власними спостереженнями» (6 клас).

У вступному слові методист Навчально-методичного центру освіти м. Львова Г. Мрачковська зазначила, що проведення уроків на свіжому повітрі сприяє збереженню фізичного і психічного здоров’я учнів. Як зазначають британські вчені з Університету Плімуту, через велике навантаження в учнів майже не залишається часу на перебуванні на природі й дослідження довколишнього середовища. До того ж проведення уроків на свіжому повітрі допомагають у боротьбі з короткозорістю у школярів, що у світі набуло розмаху епідемії. Раніше вважалося, що саме читання сприяє погіршенню зору в дітей, але британські офтальмологи приблизно 100 років присвятили вивченню впливу читання на стан зору школярів і дійшли несподіваного висновку. Виявляється, що не стільки читання і гаджети сприяють розвитку дитячої короткозорості, як брак денного світла! Тому проведення уроків на свіжому повітрі є надзвичайно корисним протягом цілого навчального року. Китайські вчені популяризують навчання школярів навіть у скляних класах. Для української педагогіки проведення уроків на свіжому повітрі не є новизною. Наш український педагог, письменник і публіцист В. О. Сухомлинський проводив свої уроки на природі, формуючи у своїх учнів філософське бачення світу і осмислення його через красу природи. У світлі концептуальних засад реформування середньої школи уроки зарубіжної літератури також сприяють не тільки усвідомленню учнями ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини, а також розвивають їхній творчий потенціал.

Звичайно, проведення уроку зарубіжної літератури на свіжому повітрі вимагає відповідної підготовки. П. Алла Казмирчук наголосила на тому, що урок на свіжому повітрі потрібно обов’язково розпочинати із ознайомлення учнів з інструкцією з правил безпеки. Актуалізація опорних знань проходить у вигляді гри «Лови м’яч». Діти пригадують і називають ознаки жанру японського вірша хайку; пояснюють особливості тематики хайку та значення поняття «сезонні слова» і «сабі». Далі учні розходяться по пришкільному подвір’ї, дотримуючись принципу «сабі» (усамітненого споглядання), спостерігають за явищами оточуючої природи, фіксуючи зорові, слухові, нюхові, дотикові враження (можна доторкнутися до листка, дерева, понюхати квітку тощо). Після такої «подорожі» подвір’ям школи шестикласники сідають на лавочки і записують спочатку у вигляді словосполучень та коротких речень отримані враження і слова, які відображають їхній настрій та емоції, а потім складають власні хайку, дотримуючись схеми створення традиційного японського вірша. В ролі учнів виступили учителі зарубіжної літератури львівських загальноосвітніх навчальних закладів, які також складали хайку. П. Алла прочитала хайку своїх учнів, які вони склали під час такого уроку на свіжому повітрі.

Учасникам майстер-класу сподобалася така форма проведення уроку, учителі висловили вдячність п. Аллі Казмирчук і виявили бажання впроваджувати проведення уроків зарубіжної літератури на свіжому повітрі в практику роботи.

Г. Мрачковська побажала учителям гарного завершення навчального року, відновлення сил і натхнення у пошуку своїх методичних родзинок.

Г. Мрачковська, методист НМЦО м. Львова

/Files/images/2016-2017/zarubjna/IMG_0924.JPG /Files/images/2016-2017/zarubjna/IMG_0926.JPG

/Files/images/2016-2017/zarubjna/IMG_0927.JPG /Files/images/2016-2017/zarubjna/IMG_0928.JPG

/Files/images/2016-2017/zarubjna/IMG_0929.JPG /Files/images/2016-2017/zarubjna/IMG_0932.JPG

/Files/images/2016-2017/zarubjna/IMG_0922.JPG /Files/images/2016-2017/zarubjna/IMG_0933.JPG


Вебінар "Інфографіка на уроках зарубіжної літератури"

14, 15 і 16 березня 2017 року вчителі зарубіжної літератури загальноосвітніх навчальних закладів м. Львова взяли участь у вебінарі «Інфографіка на уроках зарубіжної літератури», який проводила Марина Коновалова, головний редактор журналу «Зарубіжна література в школі», ВГ «Основа».

Учасники вебінару (а це загалом 47 учителів зарубіжної літератури загальноосвітніх навчальних заходів м. Львова) мали можливість ознайомитись з новим підручником із зарубіжної літератури для 9 класу (автори: В. В. Паращич, Г. Є. Фефілова), особливістю якого, як зазначила М. Коновалова, є викладання навчального матеріалу за допомогою інфографіки.

Укладачі підручника поставили перед собою мету – вирішення низки актуальних питань, які постають перед сучасним учителем:

- як сформувати компетентну особистість;

- як розвивати творчі здібності учнів;

- які педагогічні технології доцільно обрати;

- як зробити урок зарубіжної літератури цікавим;

- як досягти творчої співпраці вчителя і учня;

- як учням засвоювати великий обсяг інформації стисло і за короткий проміжок часу.

У вирішенні цих питань учителеві допоможе використання на уроках зарубіжної літератури інфографіки.

М. Коновалова зупинилася на декількох важливих моментах, зокрема:

- що таке інфографіка;

- яке місце може посідати інфографіка на уроці;

- мозаїка методичних прийомів для роботи з інфографікою;

- які ключові компетентності можна розвивати, використовуючи на уроках зарубіжної літератури інфографіку

Отже, інфографіка (від лат. – інформування, роз’яснення; та грец. – пишу); в широкому розумінні – це візуальне подання інформації, поєднання тексту та графіки, створене з метою повідомити певну інформацію, особливо у великому обсязі, це, фактично, урок, поданий в одному малюнку.

Взагалі інфографіка не нове поняття, у повсякденному житті ми стикаємося з нею дуже часто (у транспорті, на дорозі – це дорожні знаки, умовні позначення, карти, схеми, тощо), коли один малюнок заміняє декілька сторінок тексту. Інфографіка розвиває образне сприйняття і допомагає засвоїти великий обсяг інформації, адже відомо, що візуально ми здатні сприйняти інформацію на 90% швидше.

Інфографіку можна застосовувати:

- на усіх етапах уроку (при актуалізації опорних знань, вивченні нового матеріалу, узагальненні нової теми тощо);

- при проведенні різних типів уроків (при проведенні інтегрованих уроків, на уроках компаративного дослідження тощо);

- використанні різних методів та прийомів роботи на уроці (інтерактивні вправи, створення власних інфографік тощо).

Використання на уроці інфографіки дозволяє учителеві формувати в учнів майже усіх видів ключових компетентностей:

- ціннісно-смислових;

- загальнокультурних;

- пізнавальних;

- комунікативних;

- інформаційних;

- моральних;

- соціальних (життєвих).

Кожен з учасників вебінару отримав демоверсію підручника із зарубіжної літератури для 9 класу (автори: В. В. Паращич, Г. Є. Фефілова) і заповнили анкету учасника вебінару (за бажанням).

Учителі схвально відгукнулися про вебінар і представлений підручник, також висловили бажання використовувати інфографіку на уроках зарубіжної літератури.

Г. Мрачковська,

методист

Навчально-методичного центру освіти м. Львова

/Files/images/2016-2017/zarubjna/collage.jpg

/Files/images/2016-2017/zarubjna/Буклет_стор1.jpg

/Files/images/2016-2017/zarubjna/Буклет_стор2.jpg


Вебінар "Інфографіка на уроках зарубіжної літератури"

14, 15 і 16 березня 2017 року вчителі зарубіжної літератури загальноосвітніх навчальних закладів м. Львова взяли участь у вебінарі «Інфографіка на уроках зарубіжної літератури», який проводила Марина Коновалова, головний редактор журналу «Зарубіжна література в школі», ВГ «Основа».

Учасники вебінару (а це загалом 47 учителів зарубіжної літератури загальноосвітніх навчальних заходів м. Львова) мали можливість ознайомитись з новим підручником із зарубіжної літератури для 9 класу (автори: В. В. Паращич, Г. Є. Фефілова), особливістю якого, як зазначила М. Коновалова, є викладання навчального матеріалу за допомогою інфографіки.

Укладачі підручника поставили перед собою мету – вирішення низки актуальних питань, які постають перед сучасним учителем:

- як сформувати компетентну особистість;

- як розвивати творчі здібності учнів;

- які педагогічні технології доцільно обрати;

- як зробити урок зарубіжної літератури цікавим;

- як досягти творчої співпраці вчителя і учня;

- як учням засвоювати великий обсяг інформації стисло і за короткий проміжок часу.

У вирішенні цих питань учителеві допоможе використання на уроках зарубіжної літератури інфографіки.

М. Коновалова зупинилася на декількох важливих моментах, зокрема:

- що таке інфографіка;

- яке місце може посідати інфографіка на уроці;

- мозаїка методичних прийомів для роботи з інфографікою;

- які ключові компетентності можна розвивати, використовуючи на уроках зарубіжної літератури інфографіку

Отже, інфографіка (від лат. – інформування, роз’яснення; та грец. – пишу); в широкому розумінні – це візуальне подання інформації, поєднання тексту та графіки, створене з метою повідомити певну інформацію, особливо у великому обсязі, це, фактично, урок, поданий в одному малюнку.

Взагалі інфографіка не нове поняття, у повсякденному житті ми стикаємося з нею дуже часто (у транспорті, на дорозі – це дорожні знаки, умовні позначення, карти, схеми, тощо), коли один малюнок заміняє декілька сторінок тексту. Інфографіка розвиває образне сприйняття і допомагає засвоїти великий обсяг інформації, адже відомо, що візуально ми здатні сприйняти інформацію на 90% швидше.

Інфографіку можна застосовувати:

- на усіх етапах уроку (при актуалізації опорних знань, вивченні нового матеріалу, узагальненні нової теми тощо);

- при проведенні різних типів уроків (при проведенні інтегрованих уроків, на уроках компаративного дослідження тощо);

- використанні різних методів та прийомів роботи на уроці (інтерактивні вправи, створення власних інфографік тощо).

Використання на уроці інфографіки дозволяє учителеві формувати в учнів майже усіх видів ключових компетентностей:

- ціннісно-смислових;

- загальнокультурних;

- пізнавальних;

- комунікативних;

- інформаційних;

- моральних;

- соціальних (життєвих).

Кожен з учасників вебінару отримав демоверсію підручника із зарубіжної літератури для 9 класу (автори: В. В. Паращич, Г. Є. Фефілова) і заповнили анкету учасника вебінару (за бажанням).

Учителі схвально відгукнулися про вебінар і представлений підручник, також висловили бажання використовувати інфографіку на уроках зарубіжної літератури.

Г. Мрачковська,

методист

Навчально-методичного центру освіти м. Львова

/Files/images/2016-2017/zarubjna/IMG_0843.JPG

/Files/images/2016-2017/zarubjna/IMG_0849.JPG

/Files/images/2016-2017/zarubjna/IMG_0851.JPG

/Files/images/2016-2017/zarubjna/IMG_0862.JPG

/Files/images/2016-2017/zarubjna/IMG_0866.JPG

/Files/images/2016-2017/zarubjna/IMG_0867.JPG

Семінар-тренінг «Синдром професійного вигорання вчителів та шляхи його подолання», у якому взяла участь тренер Центру ARRUPE п. Марта Пєрніковська-Хевелт. На заході були присутні 46 учителів ЗНЗ м. Львова.

26 січня 2017 року на базі Центральної міської дитячої бібліотеки (вул. Окуневського,3) для вчителів загальноосвітніх навчальних закладів Львова проведено психологічний семінар-тренінг «Синдром професійного вигорання вчителів та шляхи його подолання», у якому взяла участь тренер Центру ARRUPE п. Марта Пєрніковська-Хевелт. На заході були присутні 46 учителів ЗНЗ м. Львова.

Семінар відкрила Г. Мрачковська, методист Навчально-методичного центру освіти м. Львова, яка наголосила на тому, що в умовах реформування шкільної освіти ставляться більш високі вимоги не тільки до професійних компетентностей учителя, а й до його психологічного самопочуття. За загальним визнанням психологів педагогічна діяльність найбільше сприяє деформуванню особистості людини. Окрім того, із збільшенням педагогічного стажу роботи у вчителів знижуються показники як фізичного, так і психічного здоров’я. Внаслідок цього з’являється почуття незадоволеності собою та своїм життям, труднощі у встановленні контактів з учнями та їхніми батьками, колегами. Ці симптоми негативно відображаються на всій професійній діяльності педагога, погіршуються результати його роботи, знижується рівень задоволеності власною діяльністю. «Якщо ми не знаходимо спокою в собі, безнадійно його шукати будь-де», – так вважав французький філософ Ф. де Ларошфуко. А М. Монтегю ніби продовжує цю думку: «Виразки шлунку виникають не від того, що ви їсте, виразки виникають від того, що їсть вас».

Так поступово розвивається синдром емоційного вигорання. За даними дослідження американського Національного інституту, проблем здоров’я і професійної безпеки в наш час більше 35 млн. людей у всьому світі страждають клінічною формою синдрому хронічної втоми. А на початку 70-х років ХХ ст. цей стан було визначено як синдром «емоційного вигорання».

Процес вигорання виникає в результаті внутрішнього накопичення негативних емоцій, що переходить у фізичну перевтому. Постійна перевтома провокує стан пригніченості, апатії, спалахи роздратування, відчуття постійної напруги і дискомфорту. Стає все важче зосередитись на роботі, з голови «вилітають» важливі справи, не завжди вдається стримати викликане оточенням роздратування, виникає бажання усамітнитися, дистанціюватися від співробітників та учнів, що виливається у байдужість до людей, підвищення неадекватної критичності, цинізм і агресію… Учитель починає відчувати роздратування через учнів та їхні проблеми, які він повинен вирішувати в силу виконання своїх професійних обов’язків. Такий психологічний стан – це внутрішня істерика: «Що ви всі від мене хочете?! Залиште мене в спокої! А хто мені допоможе?!...» На жаль, у вчителя відбувається «професійна деформація особистості», коли він у кожному учневі бачить порушника дисципліни, неуспішного, «а priori» винного в усьому.

Оскільки учитель – центральна фігура навчально-виховного процесу і відіграє провідну роль у процесі навчання, тому від його психічного здоров’я багато в чому залежить також і психічне здоров’я його учнів. Особливо це важливо, якщо учитель є ще й класним керівником, якому потрібно залагоджувати конфлікти в класі. Як допомогти своїм вихованцям порозумітися? Як знайти вихід з будь-якої конфліктної ситуації ? Розв’язанням цих питань займається Центр ARRUPE (Варшава).

Тренер Центру ARRUPE п. Марта Пєрніковська-Хевелт провела з присутніми психологічний тренінг «Медіація. Полагодження конфліктів у класі». Львівські вчителі взяли участь у проведенні медіації, познайомилися з методами й прийомами, які використовують у своїй роботі польські учителі, адже п. Марта працює з дітьми з особливими потребами різного віку і в різних навчальних закладах м. Гданська. Цікаво було довідатися, що полагодженням учнівських конфліктів займається не тільки вчитель, йому в цьому допомагають учні, яких всі знають як медіаторів, тобто «миротворців», і вони носять спеціальні футболки з відповідним написом «Медіатор». Це школярі старших класів, і до них може звернутися будь-хто з молодших школярів. Відчуваючи допомогу від учнів, учитель може емоційно «розвантажуватись».

Учасники тренінгу мали можливість познайомитися із новинками сучасної літератури з психології, літературою для саморозвитку, для творчості та хобі, із гумористичними творами.

Учителі ЗНЗ м. Львова висловили вдячність за цікавий і корисний психологічний тренінг, за представлені на семінарі матеріали, які вони можуть використати у своїй педагогічній практиці.

Методист НМЦО м. Львова Г. Мрачковська

26 січня 2017 року о 15.00, на базі Центральної міської бібліотеки (вул. Окуневського,3), для вчителів зарубіжної літератури відбудеться психологічний семінар-тренінг «Синдром професійного вигорання вчителів та шляхи його подолання». Психологічний тренінг «Медіація. Полагодження конфліктів у класі» проводитиме тренер Центру Arrupe (Варшава) Марта Пєрніковська-Гевелт.

/Files/images/2016-2017/zarubjna/IMG_0793.JPG

/Files/images/2016-2017/zarubjna/IMG_0799.JPG

/Files/images/2016-2017/zarubjna/IMG_0803.JPG

/Files/images/2016-2017/zarubjna/IMG_0811.JPG

/Files/images/2016-2017/zarubjna/IMG_0818.JPG

/Files/images/2016-2017/zarubjna/IMG_0832.JPG

Майстер-клас «Урок зарубіжної літератури серед музейних експонатів як одна із форм навчального процесу».

15 грудня 2016 року в Національному музеї у Львові імені Андрея Шептицького для методичного об’єднання вчителів зарубіжної літератури м. Нового Роздолу проведено майстер-клас «Урок зарубіжної літератури серед музейних експонатів як одна із форм навчального процесу». Методист Навчально-методичного центру освіти м. Львова Г. Мрачковська розповіла про історію становлення музейної педагогіки у світовій практиці та впровадження музейних уроків у ЗНЗ м. Львова, особливостями організації, підготовки та проведення уроків в музеї. Учителям продемонстровано можливості використання музейної педагогіки на прикладі вивчення творів Р. М. Рільке «Пісня про Правду», В. Скотта «Айвенго», Г. Гарсіа Маркеса «Стариган із крилами», Данте Аліг’єрі «Божественна комедія». На заході були присутні 9 учителів зарубіжної літератури м. Великий Розділ, які висловили подяку за проведений захід і бажання впроваджувати проведення уроків в музеї на практиці.

Методист НМЦО м. Львова Г. Мрачковська

/Files/images/2015-2016/10/IMG_0767.JPG

/Files/images/2015-2016/10/IMG_0770.JPG

Семінар-практикум "Підручник як педагогічний інструмент учителя зарубіжної літератури"

Відповідно до плану роботи Навчально-методичного центру освіти м. Львова, в рамках Осінньої школи професійного розвитку вчителів зарубіжної літератури, 10 жовтня 2016 року на базі ЛОІППО (вул. Огієнка, 18а), відбувся семінар-практикум «Підручник як педагогічний інструмент учителя зарубіжної літератури». Захід провели А.-М. Богосвятська, в. о. завідувача кафедри гуманітарної освіти, кандидат філологічних наук, доцент; Л. Ковальова, старший викладач кафедри гуманітарної освіти; Г. Мрачковська, методист НМЦО м. Львова. У заході взяли участь 24 учителі зарубіжної літератури загальноосвітніх навчальних закладів міста.

Анна-Марія Богосвятська і Людмила Ковальова – автори підручника «Зарубіжна література. 8 клас». Презентуючи свій підручник, автори звернули увагу присутніх на відмінність його від підручників інших авторів.

А.-М. Богосвятська наголосила на тому, що у сучасному світі спостерігається перекіс у бік інформаційних технологій. Саме підручник є універсальним педагогічним інструментом учителя зарубіжної літератури, в якому є просте, економне представлення навчальної інформації. Сучасний підручник повинен репрезентувати певну освітню концепцію та вирізнятися системним підходом до вивчення предмета зарубіжної літератури. Тобто органічно поєднувати цілі, зміст і структуру навчального матеріалу, методи і засоби навчання, навчальну діяльність школяра. Підручник має бути спрямований на формування предметних і ключових компетенцій учнів. Підручник з літератури є багатофункціональним. Він може використовуватися учителем як наочний посібник, хрестоматія, служити для створення роздаткового матеріалу, використовуватись для роботи в групах, містити елементи самонавчання. Працюючи за біоадекватною технологією, Анна-Марія Богосвятська висловила бажання, щоб під час вивчення теоретичного матеріалу у процес пізнання дитини були залучені всі канали чуттєвого сприйняття (зір, звук, нюх, смак, дотик), що відповідає не тільки принципу природовідповідності, а й особистісно зорієнтованому підходу в навчанні.

Автори підручника неординарно підійшли до висвітлення матеріалу вступних тем до кожного розділу, який для більшої наочності структуровано у вигляді опорних образів-символів.

Людмила Ковальова зауважила, що на допомогу учням, для кращої орієнтації їх в художніх творах і особливостях культурних епох, щоб розвивати своє мислення і проявити творчі здібності, в підручнику є рубрики: «Працюємо з текстом», «Запитання і завдання за рівнями», «Індивідуальні завдання», «Мистецька палітра» (представлення твору, епохи в різних видах мистецтва ), «Український контекст» (паралелі у вивченні зарубіжної та української літератур, відомості про українських перекладачів), «Узагальнюємо».

Галина Мрачковська поділилася досвідом роботи з підручником, зазначивши, що вчителеві значно легше оцінювати навчальні досягнення учнів, оскільки різнорівневі запитання і завдання в підручнику на тільки позначені латинськими цифрами (І рівень – запитання на перевірку засвоєння знань; ІІ рівень – запитання на розуміння; ІІІ рівень – завдання; спрямовані на формування умінь та навичок; ІV рівень – запитання на творче осмислення), а й виділені певним кольором.

Анна-Марія Богосвятська і Людмила Ковальова провели тренінг, де учасники заходу змогли на практиці застосувати засвоєну інформацію.

Учителі схвально відгукувалися про підручник і мали можливість його придбати. Методист НМЦО Г. Мрачковська

Відповідно до плану роботи Навчально-методичного центру освіти м. Львова, в рамках Осінньої школи професійного розвитку вчителів зарубіжної літератури, 10 жовтня 2016 року о 15.00 год. на базі ЛОІППО (вул. Огієнка, 18а), ауд. 505, відбудеться семінар-практикум «Підручник як педагогічний інструмент учителя зарубіжної літератури». Захід проведуть А. Богосвятська, в. о. завідувача кафедри гуманітарної освіти, кандидат філологічних наук, доцент; Л. Ковальова, старший викладач кафедри гуманітарної освіти; Г. Мрачковська, методист НМЦО м. Львова.

Адміністрація НМЦО м. Львова

/Files/images/2015-2016/zarubjna/IMG_0693.JPG

/Files/images/2015-2016/zarubjna/IMG_0698.JPG

/Files/images/2015-2016/zarubjna/IMG_0701.JPG

/Files/images/2015-2016/zarubjna/IMG_0703.JPG

/Files/images/2015-2016/zarubjna/IMG_0705.JPG

Методичні рекомендації з зарубіжної літератури 2016/2017 н.р. тут
Календарно-тематичне планування з зарубіжної літератури у 8 класі тут
12.05.2016 року в СЗШ-інтернаті № 2 м. Львова в рамках Літньої школи професійного розвитку вчителів зарубіжної літератури відбувся семінар-практикум «Використання хмарних технологій на уроках зарубіжної літератури та в позаурочний час», на якому були присутні 23 учителі зарубіжної літератури загальноосвітніх навчальних закладів міста.

Відкрила семінар методист Навчально-методичного центру освіти м. Львова Г. Мрачковська, яка розповіла, що таке хмарні технології, про історію їх виникнення і походження терміну «хмара», про необхідні для роботи в «хмарах» компоненти і про переваги користування хмарними технологіями, навела приклади використання їх у повсякденному житті, у навчально-виховному процесі та під час проходження курсів підвищення професійної кваліфікації.

Учитель зарубіжної літератури СЗШ № 51 м. Львова Тетяна Джангобекова поділилася своїм досвідом застосування хмарних технологій не тільки на уроках, а й при виконанні школярами домашнього завдання на прикладі вивчення творчості Т. Янсон, П. Маара (5 клас), Дж. Родарі (6 клас), В. Скотта (7 клас), Лі Бо і Ду Фу, Л. де Гонгори-і-Арготе, А. де Сент-Екзюпері (8 клас), Г. Гейне, П. Верлена (9 клас). Учителька має свій сайт, доступ до якого мають її учні. Тетяна Анатоліївна наглядно продемонструвала, наскільки більше можливостей відкривається перед учителем та його учнями, коли вміло застосовувати хмарні технології.

Учителі зарубіжної літератури виразили вдячність за цікавий і корисний матеріал, представлений на семінарі-практикумі, і також висловили побажання щодо покращення матеріально-технічної бази шкіл і можливості постійного доступу до Internet-мережі.

Методист Г. Мрачковська

/Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0322.JPG

/Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0326.JPG

/Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0329.JPG

/Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0334.JPG

/Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0334.JPG

/Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0336.JPG

Звіт про підсумки організації та проведення загальноміського конкурсу учнівських дослідницьких та творчих робіт із зарубіжної літератури «Світова літературна класика – джерело натхнення» для учнів 9-10 класів загальноосвітніх навчальних закладів міста Львова

Семінар-практикум «Національно-патріотичне виховання на уроках зарубіжної літератури»

09.12.2015 року в СЗШ № 91 м. Львова в рамках Зимової школи професійного розвитку вчителів зарубіжної літератури відбувся семінар-практикум «Національно-патріотичне виховання на уроках зарубіжної літератури», на якому були присутні 48 учителів зарубіжної літератури загальноосвітніх навчальних закладів міста.

Семінар відкрила заступник директора СЗШ № 91 з навчально-виховної роботи Вакуленко Тетяна Вікторівна, яка розповіла про організацію національно-патріотичного виховання в школі.

Методист Навчально-методичного центру освіти м. Львова Г. Мрачковська зауважила, що одним з пріоритетних напрямків навчально-виховного процесу є саме патріотичне виховання, якому вчителі зарубіжної літератури постійно приділяють увагу на своїх уроках. Починаючи вивчати предмет зарубіжної літератури у 5 класі, учні знайомляться із найкращими зразками перекладів українськими письменниками творів світової літератури, із зв’язком української літератури зі світовим літературним процесом. На своїх уроках учителі проводять компаративний аналіз близьких за тематикою творів зарубіжної й української літератури.

Українські письменники Б. Чалий і В. Нестайко – лауреати міжнародної Літературної премії ім. Г. Х Андерсена. З Україною пов’язані життя та творчість багатьох зарубіжних письменників. Українська культура цікавила, вражала й надихала митців на створення літературних творів, які вивчаються в шкільному курсі зарубіжної літератури. Вихованню почуття гордості за свою країну сприяє й проведення з 1994 року кожного вересня Форуму видавців у Львові, де кожен має можливість побачити та поспілкуватися із всесвітньо відомими письменниками – нашими сучасниками. Цікавими є уроки з вивчення циклу творів про Мумі-тролів фінської письменниці Туве Янсон, проведені у Львівській центральній міській дитячій бібліотеці (вул. Окуневського,3), де є єдина в Україні хатинка Мумі-тролів і де діти можуть побачити книги Туве Янсон для дітей з вадами зору.

Одним із складових патріотичного є екологічне виховання, якому також приділяється велика увага на уроках зарубіжної літератури, коли вивчаються твори Р. Бредбері та А. де Сент-Екзюпері. Результатом такої роботи стає творчість учнів, нехай несмілива й недосконала, але це «голос серця», яке не може мовчати, не проявивши себе у віршах. Продовженням роботи з національно-патріотичного виховання є позакласна робота. Зокрема, проведення традиційного конкурсу із зарубіжної літератури «Світова літературна класика – джерело натхнення», на який учні представляють свої дослідницькі та творчі роботи, де розглядають взаємовплив зарубіжної та української літератур.

Своїм досвідом з національно-патріотичного виховання засобами предмету зарубіжної літератури поділилися вчителі загальноосвітніх навчальних закладів Шевченківського району м. Львова:

- Округ В. П., керівник РМО вчителів зарубіжної літератури Шевченківського району, учитель зарубіжної літератури СЗШ № 91;

- Очеретна М. О., учитель зарубіжної літератури ССЗШ № 81;

- Бернар О. І., учитель зарубіжної літератури СЗШ № 44.

Підбиваючи підсумок роботи семінару, Г. Мрачковська підкреслила, що учителі зарубіжної літератури засобами свого предмета виховують справжніх патріотів, яким не байдужа доля народу і майбутнє Батьківщини.

/Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0372.JPG /Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/титул.JPG /Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0368.JPG /Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0350.JPG


«Буктрейлер як засіб зацікавленості учнів до читання»

09.12.2015 року в СЗШ № 91 м. Львова в рамках Зимової школи професійного розвитку вчителів зарубіжної літератури відбувся семінар-практикум «Національно-патріотичне виховання на уроках зарубіжної літератури», на якому були присутні 48 учителів зарубіжної літератури загальноосвітніх навчальних закладів міста.

Семінар відкрила заступник директора СЗШ № 91 з навчально-виховної роботи Вакуленко Тетяна Вікторівна, яка розповіла про організацію національно-патріотичного виховання в школі.

Методист Навчально-методичного центру освіти м. Львова Г. Мрачковська зауважила, що одним з пріоритетних напрямків навчально-виховного процесу є саме патріотичне виховання, якому вчителі зарубіжної літератури постійно приділяють увагу на своїх уроках. Починаючи вивчати предмет зарубіжної літератури у 5 класі, учні знайомляться із найкращими зразками перекладів українськими письменниками творів світової літератури, із зв’язком української літератури зі світовим літературним процесом. На своїх уроках учителі проводять компаративний аналіз близьких за тематикою творів зарубіжної й української літератури.

Українські письменники Б. Чалий і В. Нестайко – лауреати міжнародної Літературної премії ім. Г. Х Андерсена. З Україною пов’язані життя та творчість багатьох зарубіжних письменників. Українська культура цікавила, вражала й надихала митців на створення літературних творів, які вивчаються в шкільному курсі зарубіжної літератури. Вихованню почуття гордості за свою країну сприяє й проведення з 1994 року кожного вересня Форуму видавців у Львові, де кожен має можливість побачити та поспілкуватися із всесвітньо відомими письменниками – нашими сучасниками. Цікавими є уроки з вивчення циклу творів про Мумі-тролів фінської письменниці Туве Янсон, проведені у Львівській центральній міській дитячій бібліотеці (вул. Окуневського,3), де є єдина в Україні хатинка Мумі-тролів і де діти можуть побачити книги Туве Янсон для дітей з вадами зору.

Одним із складових патріотичного є екологічне виховання, якому також приділяється велика увага на уроках зарубіжної літератури, коли вивчаються твори Р. Бредбері та А. де Сент-Екзюпері. Результатом такої роботи стає творчість учнів, нехай несмілива й недосконала, але це «голос серця», яке не може мовчати, не проявивши себе у віршах. Продовженням роботи з національно-патріотичного виховання є позакласна робота. Зокрема, проведення традиційного конкурсу із зарубіжної літератури «Світова літературна класика – джерело натхнення», на який учні представляють свої дослідницькі та творчі роботи, де розглядають взаємовплив зарубіжної та української літератур.

Своїм досвідом з національно-патріотичного виховання засобами предмету зарубіжної літератури поділилися вчителі загальноосвітніх навчальних закладів Шевченківського району м. Львова:

- Округ В. П., керівник РМО вчителів зарубіжної літератури Шевченківського району, учитель зарубіжної літератури СЗШ № 91;

- Очеретна М. О., учитель зарубіжної літератури ССЗШ № 81;

- Бернар О. І., учитель зарубіжної літератури СЗШ № 44.

Підбиваючи підсумок роботи семінару, Г. Мрачковська підкреслила, що учителі зарубіжної літератури засобами свого предмета виховують справжніх патріотів, яким не байдужа доля народу і майбутнє Батьківщини.

20.10.2015 р. на базі СЗШ № 77 м. Львова для вчителів зарубіжної літератури в рамках Осінньої школи професійного розвитку вчителів відбувся семінар-практикум «Буктрейлер як засіб зацікавленості учнів до читання», на якому були присутні 73 учителі зарубіжної літератури загальноосвітніх навчальних закладів міста Львова. Методист Навчально-методичного центру освіти м. Львова Г. Мрачковська розповіла, що таке буктрейлер, про основне призначення буктрейлера, історію виникнення та перше його застосування в Україні, класифікацію та види, недоліки створення аматорських буктрейлерів, як їх можна використовувати при вивченні зарубіжної літератури. Про популярність буктрейлерів свідчать численні конкурси, які проводяться в світі й Україні. Своїм досвідом створення та використання буктрейлерів поділилися із присутніми вчителі зарубіжної літератури: - Бойко І. М. (СЗШ № 77), керівник РМО вчителів зарубіжної літератури Залізничного р-ну; - Казімірчук Н. М. (СЗШ № 60) - Жеребецька І. Б. (СЗШ № 1); - Дітчук О. О. (СЗШ № 77). Продемонстровані вчителями буктрейлери були різними за стилем і манерою виконання. Учителі висловили зацікавленість щодо використання буктрейлерів у своїй роботі для зацікавленості учнів до читання.

/Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0142.JPG /Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0145.JPG /Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0148.JPG /Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0154.JPG /Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0156.JPG


Відповідно до плану роботи НМЦО м. Львова, в рамках реалізації загальноміського проекту «Львів – місто літератури», спільно з факультетом міжнародних відносин ЛНУ ім. І. Франка, на базі Львівської центральної міської дитячої бібліотеки (вул. Окуневського,3) 24.09.2015 р. відбулися Літературні читання з нагоди 150-річчя від дня народження національного поета Латвії Яніса Райніса. У заході взяли участь учителі зарубіжної літератури й учні старших класів загальноосвітніх навчальних закладів Львова.

Літературні читання відкрила методист НМЦО м. Львова Г. Мрачковська, яка наголосила на тому, що львів’яни поважають і вшановують не тільки українських письменників, поетів, а й діячів культури інших народів. Не даремно ж у Львові є вулиця Я. Райніса, до речі, - одна з найстаріших у місті. Творчість поета не входить до шкільної програми із зарубіжної літератури, але варто ознайомитися із творчістю поета.

Із життєвим та творчим шляхом Яніса Райніса, із пам’ятниками, встановленими на його честь, познайомила присутніх ведучий бібліотекар Т. Пилипець, ілюструючи свою розповідь мультимедійною презентацією. Пані Тетяна повідомила про те, що, на жаль, існує дуже мало перекладів творів Я. Райніса українською мовою, тому зустріч із поетом-перекладачем Ю. Садловським є надзвичайно актуальною.

Юрій Садловський – доктор філологічних наук, викладач кафедри іноземних мов факультету міжнародних відносин ЛНУ ім. І. Франка, член Спілок письменників України і Латвії, письменник, перекладач – читав твори Я. Райніса в оригіналі та у власних перекладах.

М. Венцек, студентка ЛНУ ім. І. Франка, яка вивчає латиську мову, заспівала відому колискову пісню з к/ф «Довга дорога у дюнах» на слова Аспазії, музи поета, у перекладі українською Ю. Садловського.

На завершення зустрічі присутні переглянули цікавий мультфільм, створений латвійськими анімалістами, у якому в гумористичній манері стисло розповідається про найголовніші моменти історії Латвії.

Присутні мали можливість поспілкуватися із гостями. А Ю.Садловський подарував Львівській центральній міській дитячій бібліотеці латисько-український словник і книжки своїх поезій. Приємний подарунок від автора – поетичні збірнички – також отримала Г.Мрачковська.

/Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0105.JPG /Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0107.JPG /Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0111.JPG /Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0114.JPG /Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0122.JPG /Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0125.JPG /Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0127.JPG


Cерпнева нарада вчителів зарубіжної літератури «Особливості викладання зарубіжної літератури у 2015-2016 н. р.»

27.08.2015 року в СЗШ № 18 м. Львова відбулася серпнева нарада вчителів зарубіжної літератури «Особливості викладання зарубіжної літератури у 2015-2016 н. р.» У нараді взяли участь 128 вчителів загальноосвітніх навчальних закладів м. Львова.

Методист НМЦО м. Львова із зарубіжної літератури Г. Мрачковська привітала вчителів із початком нового навчального року і надала слово старшому викладачу кафедри гуманітарної освіти ЛОІППО Л. Ковальовій, яка наголосила на зміні назви предмету «Зарубіжна література» і презентувала навчально-методичний комплект для вчителя «Зарубіжна література. 7 клас».

Г. Мрачковська розповіла про зміни, внесені до Програми із зарубіжної літератури для 5-9 класів, які слід урахувати при календарно-тематичному плануванні уроків; ознайомила присутніх із особливостями вивчення зарубіжної літератури у загальноосвітніх навчальних закладах у 2015/2016 навчальному році; наголосила на пріоритеті національно-патріотичного виховання на уроках зарубіжної літератури. Г. Мрачковська також ознайомила вчителів зарубіжної літератури із новинками фахової методичної літератури й планом і тематикою проведення Сезонних шкіл професійного розвитку вчителів зарубіжної літератури та запросила до співпраці. Методист НМЦО розповіла про підручники за новою програмою для 7 класу та новий формат проведення традиційного конкурсу учнівських дослідницьких робіт «Світова літературна класика – джерело натхнення», який проводитиметься у рамках загальноміського проекту «Львів – місто літератури».

Увазі вчителів також представлені мультимедійні додатки до уроків зарубіжної літератури в 7 класі: мультимедійні презентації, музичний супровід, уривки художніх фільмів, мультфільмів, буктрейлери – результат роботи міської творчої групи вчителів зарубіжної літератури.На завершення Г.Мрачковська продемонструвала невелику мультимедійну презентацію «Мотиватори» і побажала вчителям зарубіжної літератури загальноосвітніх навчальних закладів м. Львова здоров’я, миру, добра, творчих злетів, любові від рідних і близьких, поваги колег та учнів.

Матеріали з наради тут

/Files/images/svtova_lteratura/1.jpg /Files/images/svtova_lteratura/2.jpg /Files/images/svtova_lteratura/3.jpg /Files/images/svtova_lteratura/5.jpg


«Літня школа професійного розвитку» для вчителів світової літератури ЗНЗ м. Львова

13.05.2015 р. у СЗШ № 87 м. Львова в рамках «Літньої школи професійного розвитку» для вчителів світової літератури відбувся семінар-практикум на тему «Інтегроване навчання на уроках світової літератури», на якому були присутні 29 учителів світової літератури загальноосвітніх навчальних закладів міста.

До учасників семінару з вітальним словом звернулася заступник директора школи з навчально-виховної роботи Сороківська М. І.

Методист Навчально-методичного центру освіти м. Львова Г.Мрачковська розповіла про історію впровадження за кордоном та про досвід вітчизняної методики інтегрованого навчання, його переваги та недоліки. Г. Мрачковська навела приклад інтеграції уроків світової літератури і музичного мистецтва.

Досвідом проведення інтегрованих уроків поділилася Казмирчук А. І., учитель світової літератури ЛСШ «Надія», яка давно працює над формуванням літературних компетенцій учнів 5-6 класів у процесі вивчення світової літератури шляхом інтеграції з іншими навчальними дисциплінами. Алла Іванівна наголосила на тому, що інтеграція навчальних предметів можлива лише тоді, коли на такому уроці відбувається формування учнівських компетентностей саме з цих навчальних дисциплін, якщо ж цього не відбувається, тоді можна говорити лише про міжпредметні зв‘язки. Оскільки Казмирчук А. І. викладає предмети гуманітарного циклу, то на своїх уроках вона має можливість групувати теми з декількох навчальних предметів. Учителька розповіла про інтегровані уроки зі світової літератури в 5 і 6 класах, а також в 10 класі:

- «Марк Твен. Повість «Пригоди Тома Сойєра». Том і Беккі у печері. Формування кращих рис людського характеру в складній життєвій ситуації. Людина в автономній ситуації.» (світова література і основи здоров‘я, 5 клас);

- «Джек Лондон. Оповідання «Жага до життя». Поведінка людини в екстремальній ситуації.» (світова література і основи здоров‘я, 6 клас);

- «Джек Лондон. Оповідання «Жага до життя». Життя – найвища цінність.» (світова література і етика, 6 клас);

- «Екологічна безпека в оповіданні Р. Бредбері «Зелений ранок». Ліси. Рослинний світ.» (світова література і біологія, 6 клас);

- «Р. Бредбері. Оповідання «Зелений ранок». Значення та охорона атмосфери. Розв’язок математичних задач.» (світова література, географія і математика, 6 клас);

- «А. де Сент-Екзюпері. Казка-притча «Маленький принц». Етика людських взаємин.» (світова література і етика, 6 клас);

- «В. Короленко. Повість «Сліпий музикант». Стосунки і здоров‘я. Види і наслідки конфліктів.» (світова література і основи здоров’я, 6 клас);

- «Ж. Верн. Роман «П’ятнадцятирічний капітан». Географічна карта. Види географічних карт. Географічні координати.» (світова література і географія, 6 клас);

- Англомовні поети і письменники. Тренування навичок усного мовлення.» (світова література і англійська мова, 10 клас).

Своїм досвідом застосування методики інтегрованого навчання поділилася також Галамай Н. С., учитель світової літератури СЗШ № 87, яка розповіла про інтегровані уроки світової літератури:

- «А. де Сент-Екзюпері. Казка-притча «Маленький принц». Захист довкілля. Земля – наш дім.» (світова література, екологія, хімія і основи здоров’я, 8 клас);

- «Сонети В. Шекспіра.» (світова література, англійська мова і музичне мистецтво, 8 клас);

- «Улюблені англомовні поети. (Р. Бернс. В. Шекспір та інші; світова література і англійська мова, 8 клас);

- «Давні легенди. Місце книги в нашому житті» (урок позакласного читання в бібліотеці, 5 клас);

- «Постать І. Мазепи в історії людства та світовій літературі.» (світова література й історія, 9 клас);

- «М. Гоголь. Повість «Тарас Бульба.» Зображення в творі любові до України, героїзму, мужності та ратної звитяги українського народу в боротьбі за рідну землю.» (світова література й історія, 7 клас);

- «Література і медіаосвіта» (проектна робота, світова література й інформатика, 11 клас);

- «М. Гоголь. Повість «Ніч перед Різдвом». Ч. Діккенс. Повість «Різдвяна пісня в прозі». Свята і традиції українського і англійського народів.» (світова література і англійська мова, 6 клас).

Ялтанець Т. Л., учитель світової літератури СЗШ № 43, розповіла про застосування знань з різних навчальних предметів (світової літератури, львовознавства, історії і художньої культури) при підготовці учня до участі в краєзнавчому конкурсі «Львівське рондо».

Активну участь в обговоренні теми семінару-практикуму взяла вчитель світової літератури СЗШ № 65 Черняхівська Н. М., яка звернула увагу присутніх на те, наскільки збільшується навантаження вчителя при підготовці до проведення інтегрованого уроку. Учитель сам знаходить тему уроку, яку можна інтегрувати з іншими навчальними дисциплінами.

В результаті обговорення присутні дійшли висновку, що в навчальному закладі координувати узгодженність навчальних програм має заступник директора, який може пропонував учителям теми для проведення інтегрованих уроків. Важливо також не забувати про навчальні цілі, які вчитель світової літератури має досягти на уроці, формуючи в учнів саме літературознавчі, а не тільки життєві компетентності, оскільки завданням сучасної школи є формування гармонійно розвинутої особистості.

Завершуючи роботу семінару, Г. Мрачковська ознайомила присутніх із Наказом МОН від 08.05.2015 р. № 518 «Про внесення змін до деяких наказів», в якому йдеться про зміну назви предмету «Світова література» на «Зарубіжна література». Зацікавленість учителів викликав також Проект змін до нової програми із зарубіжної літератури для 5-9 класів. Присутні висловились щодо недосконалості нової програми, автори якої хоча й внесли деякі зміни, але вони виявилися несуттєвими. Учителі львівських шкіл виявили занепокоєння щодо забезпечення шкіл підручниками і вірогідністю придбання підручників за власний кошт не тільки батьками, а й учителями також.

Інтегрований урок_світова л-ра

28.MOZART.FANTASIA

/Files/images/svtova_lteratura/світ_л.JPG /Files/images/svtova_lteratura/світ-л3.JPG /Files/images/svtova_lteratura/світ_л1.JPG /Files/images/svtova_lteratura/світ_л2.JPG /Files/images/svtova_lteratura/титцл_світ.JPG /Files/images/svtova_lteratura/світ_л4.JPG


Обласний семінар учителів світової літератури з проблеми «Вдосконалення сучасних форм і методів роботи на уроках світової літератури»

У травні 2015 р. на базі КЗ ЛОР «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» відбувся обласний семінар учителів світової літератури з проблеми «Вдосконалення сучасних форм і методів роботи на уроках світової літератури». На семінар були запрошені методисти Навчально-методичного центру освіти м. Львова А. Васільєва і Г. Мрачковська.

Оскільки семінар був присвячений річниці відзначення пам‘яті митрополита УГКЦ Андрея Шептицького, А. Васільєва провела екскурсію «Від Краківського передмістя до собору св. Юра», розповіла про значення діяльності Митрополита і пов’язані з ним місця Львова, наголосила на значній ролі родини Шептицьких у формуванні національних та культурних традицій в розвитку міста.

Семінар продовжив свою роботу в мистецько-меморіальному музеї О. Новаківського. Директор музею Ірина Різун ознайомила присутніх із експозицією музею, розповіла про життя та творчість львівського художника Олекси Новаківського, про його знайомство з митрополитом, про зібрання ікон Андрея Шептицького, які стали основою експозиції Національного музею Андрея Шептицького у Львові.

Г. Мрачковська розповіла про впровадження музейної педагогіки у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів міста, про реалізацію цього проекту учителями світової літератури. Г. Мрачковська та І. Різун провели майстер-клас з використання музейної педагогіки на прикладі уроку в 7 класі на тему «Р. М. Рільке. «Пісня про Правду». Українська ікона і національний колорит у творі».

Захід допоміг відкрити ще одну сторінку у пізнанні багатогранної постаті Митрополита Андрея Шептицького.

/Files/images/svtova_lteratura/світова2.JPG /Files/images/svtova_lteratura/світова3.JPG /Files/images/svtova_lteratura/світова5.JPG /Files/images/svtova_lteratura/світова7.JPG /Files/images/svtova_lteratura/світова9.JPG /Files/images/svtova_lteratura/титул світова.JPG


Творча зустріч учителів-словесників Львівщини і Тернопільщини

Відповідно до плану роботи Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти у квітні 2015 року на базі Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної освіти відбулася творча зустріч учителів-словесників Львівщини і Тернопільщини, на яку були запрошені методист зі світової літератури Навчально-методичного центру освіти м. Львова Г. Мрачковська та вчителі світової літератури львівських загальноосвітніх навчальних закладів:

- Хабарова Оксана Степанівна, учитель-методист НВК «Школа-садок» № 94;

- Казмирчук Алла Іванівна, учитель-методист ЛСШ «Надія», керівник Франківського РМО учителів світової літератури;

- Бойко Ірина Миколаївна, учитель-методист СЗШ № 77, керівник Залізничного РМО учителів світової літератури;

- Галамай Наталія Станіславівна, учитель вищої категорії СЗШ № 87.

Зустріч відкрила кандидат філологічних наук, доцент кафедри гуманітарної освіти Богосвятська А. І., яка розповіла про сутність, специфіку, переваги, можливості та перспективи застосування методики біологічно адекватного навчання на уроках літератури і подарувала монографії, присвячені біоадекватній технології викладання. Учителі української мови та літератури і світової літератури мали можливість придбати СD-диски з матеріалами до біадекватних уроків.

Хабарова О. С., член обласної творчої групи вчителів світової літератури, презентувала журнал із мультимедійними додатками «Педагогічна думка», присвячений розвитку критичного мислення на уроках світової літератури. 10 примірників цього журналу подаровані вчителям Тернопільщини.

Бойко І. М. продемонструвала буктрейлери, створені нею та її учнями, розповіла про історію виникнення, класифікацію та етапи створення буктрейлерів.

Казмирчук А. І. поділилася своїм досвідом формування компаративної компетенції в учнів у процесі вивчення світової літератури на прикладі зіставлення творів зарубіжних і українських письменників.

Галамай Н. С. продемонструвала здійснення компаративного аналізу в 6 класі на прикладі творів Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» та М. Гоголя «Ніч перед Різдвом». Мультимедійна презентація до уроку відтворює всі етапи роботи над порівнянням цих творів.

Мрачковська Г. М. розповіла про реалізацію проекту НМЦО «Створення єдиного освітньо-культурного простору в м. Львові», про музейну педагогіку й уроки з різних навчальних предметів, проведені у львівських музеях. Методист НМЦО показала особливості модельного уроку на прикладі уроку світової літератури в 7 класі за твором Р. М. Рільке «Пісня про Правду».

Цікавими були виступи вчителів-словесників Тернопільщини, які поділилися своїми творчими знахідками у царині методики викладання літератури в школі.

Творча зустріч закінчилася приємною несподіванкою - напередодні Великодня кожен з львівських учителів отримав ароматизовану свічку. Для львів’ян організували пішу екскурсію по місту.

У львівських учителів залишилися приємні враження від творчої зустрічі з тернопільськими освітянами. Такі заходи сприяють обміну методичними знахідками і поширенню передового педагогічного досвіду.

Презентація_Музейна педагогіка

/Files/images/svtova_lteratura/світова літ_4310.jpg /Files/images/svtova_lteratura/світова літ__5140.JPG /Files/images/svtova_lteratura/світова літ__4318.jpg /Files/images/svtova_lteratura/світова літ__5126.JPG /Files/images/svtova_lteratura/світова літ__5165.JPG


Семінар-практикум для вчителів світової літератури на тему «Розвиток обдарованості учнів у процесі вивчення світової літератури як важливий чинник особистісно орієнтованого навчання»

11 березня 2015 року в ССЗШ № 93 м. Львова відбувся семінар-практикум для вчителів світової літератури на тему «Розвиток обдарованості учнів у процесі вивчення світової літератури як важливий чинник особистісно орієнтованого навчання», на якому були присутні 21 учитель львівських шкіл.

/Files/images/zahodi/СВІТОВА ЛІТ. СЕМІНАР.jpg

Семінар відкрила методист НМЦО м. Львова Г. Мрачковська, яка розповіла про важливість системи роботи з обдарованими дітьми, оскільки вони – інтелектуальна еліта України. Виявлення розумової обдарованості (інтелектуальної чи творчої), спеціальних здібностей у дітей, їх розвиток і реалізація є однією з актуальних проблем на сучасному етапі розвитку української школи.

Г. Мрачковська зупинилася на визначенні поняття «обдарованість», на характерних особливостях, які виділяють науковці в обдарованих дітей. Кожен учитель повинен відповідально ставитися насамперед до себе, оскільки лише особистість може виховати особистість і тільки талант може виростити новий талант. Методист НМЦО ознайомила присутніх з вимогами до вчителя при роботі з обдарованими дітьми, а саме з певними якостями, якими має володіти вчитель; з рекомендаціями, як розвивати творчі здібності школярів; з пам’яткою для вчителів у роботі з обдарованими дітьми; з методами, які є результативними у розкритті творчого потенціалу учнів на уроках світової літератури, а також з участю школярів у дослідницьких проектах.

Учитель світової літератури СЗШ № 90 Жеребецька І. Б., яка багато працює на уроках з ІКТ, поділилася своїм досвідом роботи з обдарованими дітьми і продемонструвала буктрейлери своїх вихованців, які є своєрідною рекламою книзі й активно використовуються вчителькою на уроках.

Керівник Сихівського РМО вчителів світової літератури Семенина О. З. ознайомила учасників семінару зі статтею Жеребецької І. Б. «КВК «Теренами античності, середньовіччя, Відродження» для учнів 8-9 класів», опублікованою в науково-методичному журналі «Зарубіжна література в школі» (№ 14 (квітень) 2014 р., видавнича група «Основа»).

Методист-координатор НМЦО Крупич Л. М. розповіла про конкурс зі світової літератури «Світова літературна класика – джерело натхнення» і роботу журі, яке вона очолювала. Кожен член журі не мав права оцінювати дослідницькі та творчі роботи учнів шкіл свого району, тому можна з усією вірогідністю говорити про повну справедливість оцінювання робіт учасників конкурсу.

Методист НМЦО м. Львова Г. Мрачковська побажала львівським учителям добра, миру і плідної праці у виявленні й підтримці обдарованих учнів.

Матеріали семінару


Підсумки організації та проведення загальноміського конкурсу учнівських дослідницьких та творчих робіт зі світової літератури «Світова літературна класика – джерело натхнення» для учнів 9-10 класів ЗНЗ м. Львова

Світова література


Відбувся семінар-практикум для вчителів світової літератури на тему «Біоадекватна технологія вивчення світової літератури»

09.02.2015 року в СЗШ № 78 відбувся семінар-практикум для вчителів світової літератури на тему «Біоадекватна технологія вивчення світової літератури», на якому були присутні 36 учителів шкіл м. Львова.

Семінар відкрила методист НМЦО м. Львова Г. Мрачковська, яка розповіла про актуальність застосування на уроках світової літератури біологічно адекватної технології у зв’язку з набуттям під час навчання в школі різних хронічних захворювань як в учнів, так і в учителів. Тому надзвичайно гострою є проблема збереження здоров‘я учасників навчально-виховного процесу, особливо психологічного здоров‘я. Г. Мрачковська також розповіла про історію становлення біоадекватної методики викладання й апробації її в школах України.

Про сутність, специфіку, переваги, можливості та перспективи застосування методики біологічно адекватного навчання на уроках світової літератури розповіла кандидат філологічних наук, доцент кафедри гуманітарної освіти А. І. Богосвятська.

Анна Іванівна показала етапи біоадекватного уроку, продемонструвала відмінність біоадекватного уроку від традиційного на прикладі уроку, присвяченого китайській ліриці.

Учителі львівських шкіл виконували вправи валеохвилинок, творчі завдання, зокрема складали хоку.

Спекотне літо.

Мушля виповзла

На берег погрітися. Дітчук О. О., СЗШ №77

Зацвіла сакура.

Безмежний простір.

Посипався цвіт…Олійник Р. Л.,СЗШ №87

Ще літо не минуло,

А сакура похилилася,

І гуси відлітають…Казмирчук А.І., ЛСШ «Надія»

Весняний день.

На березі ставка

Зацвіла сакура…Бикова Т. Ю.,ЛСШ «Надія»

Мушля на піску,

Хвиля набігає тихо.

Душа співає. Ігнатенко І. І., СЗШ №68

Зелені дерева,

Туман над водою,

Все навколо спить. Козлюк Ю. І., ЛУГГ

Фудзі ранкова…

Міст береги єднає,

Плесо – душа моя. Семенина О. З., АШ «Тривіта»

Ніжна природа переживає

божественну мить:

Цвіте сакура. Капустіна О. Г., СЗШ №60

Небеса блакитні, лілія біла,

Політ смарагдової бабки…

Хто кого прикрашає? Автор скромно не назвався.

Досвідом застосування біоадекватної технології на уроках світової літератури поділилася вчитель ССЗШ №93 м. Львова Одинцова Т. Г.

Охочі придбали CD-диски з працями Богосвятської А. І. та ін. з біоадекватної методики викладання, зокрема:

І. Теорія. Практика.

- Богосвятська А. І. Біоадекватна методика викладання. Лекція, мультимедійна презентація.

- Богосвятська А. І. Біоадекватний інструментарій. Стаття.

- Кашуба Є. І. Урок літератури в біоадекватній технології. Методичний посібник.

- Мороз Л. В., Половинка М. В., Драган Н. В. Порадник класного керівника.

- Тур В. Н. Учимося жити за законами Всесвіту. Збірник текстів для зміцнення духовного здоров‘я.

ІІ. Біоадекватні уроки літератури ( А. І. Богосвятська).

- Шукай радість. Е. Портер «Полліанна» (5 клас).

- Хайку. Мацуо Басьо (6 клас).

- «Третій храм»: система уроків за новелою М. Павича «Дамаскин» (11 клас).

- Діалог з мудрецями «Пізнай себе».

ІІІ. Валеохвилинки.

- Кольоротерапія, релаксація.

- Ілюзії.

- Рецепт гарного настрою.

- Прописи для гармонізації.

- Вплив музичних інструментів на людину.

/Files/images/zahodi/світова літ.jpg

Учителі світової літератури подякували за проведений семінар-практикум і висловили бажання запроваджувати технологію біоадекватного навчання на своїх уроках.

16.02.2015 р. у ССЗШ № 45 м. Львова відбувся семінар-практикум з біоадекватної технології навчання для вчителів рос. мови та літератури, на якому були присутні лише 10 учителів – представники ССЗШ № 45, СЗШ № 17, 35 і 84. Не з’явилися учителі рос. мови СЗШ № 6 і ССЗШ № 52.


30.03.2016 року у Львівській центральній міській дитячій бібліотеці в рамках загальноміського проекту «Львів – місто літератури» відбулася творча зустріч із представниками львівського книжкового видавництва «Свічадо» «Читання дорогою світла». Видавництво спеціалізується на виданні богословських, художніх, мистецьких творів, книг з психології, на теми подружнього життя та виховання дітей. Ведучою зустрічі була провідний бібліотекар Тетяна Пилипець. Випусковий редактор сестра Юліана, перекладач з німецько та англійської мов, і Олена Паралюх, менеджер відділу продаж, розповіли присутнім на зустрічі вчителям зарубіжної літератури і шкільним бібліотекарам про видавництво, як здійснюється вибір книжок для видання, про роботу перекладачів, презентували книжкові новинки. Сестра Юліана і Олена Паралюх також поцікавилися думкою присутніх, твори на яку тематику зараз необхідні підліткам, дітям, батькам і вчителям.

Бажаючі мали можливість придбати продукцію видавництва «Свічадо». Учителі схвально відгукнулися про зустріч і висловили бажання щодо організації на майбутнє подібних ознайомлень із новинками видань сучасної літератури.

Методист НМЦО м. Львова Г. Мрачковська

/Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0277.JPG

/Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0271.JPG

/Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0268.JPG

/Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0274.JPG

/Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0276.JPG /Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0267.JPG

/Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0278 – копія.JPG

13.04.2016 року в СЗШ № 77 м. Львова в рамках Весняної школи професійного розвитку вчителів зарубіжної літератури відбувся семінар-практикум «Продукування творчих ідей як один із засобів мотивації учнів до вивчення зарубіжної літератури». Семінар відкрила методист Навчально-методичного центру освіти м. Львова Галина Мрачковська, яка наголосила на тому, наскільки важливим є бажання вчителя виявити творчі здібності учнів, їхнє бажання проявити себе, свої приховані таланти, самостійність, висловити свою думку і своє бачення світу. Учитель просто зобов’язаний «побачити» такого учня і допомогти втілити свої творчі ідеї, сформуватися цілісною, самодостатньою, непересічною особистістю. Цьому сприяє участь учнівської молоді у загальноміському конкурсі із зарубіжної літератури «Світова літературна класика – джерело натхнення». Учні 9 і 10 класів кілька років поспіль можуть проявити свої знання та творчі здібності у трьох номінаціях: «Учнівські дослідницькі роботи», «Творчі роботи» (есе, відгук на літературний твір) або створення буктрейлера до прочитаної книги. Г. Мрачковська оголосила результати конкурсу, назвавши призерів. Своїми враженнями про представлені на конкурс учнівські роботи поділилася голова журі, учитель зарубіжної літератури СЗШ № 90 Ірина Жеребецька.

Свій досвід роботи з учнями представила учитель зарубіжної літератури СЗШ № 77 О. Дітчук, яка підкреслила, що однією з цілей навчального процесу вона бачить продукування учнями своїх творчих ідей. Присутні мали можливість послухати учнів учительки, які розповідали про те, як вони втілюють свої задуми. Зокрема учні 7-Б класу розповіли про свої спроби виступати в ролі вчителя, ведучи уроки, або фрагменти уроків. Готуючись до занять під керівництвом учителя, школярі моделюють певні навчальні ситуації, таким чином реалізують власні ідеї щодо роботи над аналізом літературного твору. Окрім того, семикласники на уроках зарубіжної літератури читають власні вірші, діляться враженнями про прочитані поза програмою художні твори.

Ще одна форма творчої самореалізації є участь учнівської молоді у групових проектах. Учні 9-А класу розповіли про свій творчий проект, мета якого – переклад українською уривків книги «У війни не жіноче обличчя» білоруської письменниці, лауреата Нобелівської премії Світлани Алексієвич і створення буктрейлера до твору. А учні 9-Б класу, беручи участь у загальноміському конкурсі «Світова літературна класика – джерело натхнення» і досліджуючи життя і творчість Станіслава Лема, стикнулися з проблемою, що у Львові ніяк не відзначено нашого земляка — класика фантастичної літератури. У зв’язку з чим Петро Безносюк створив флаєри, присвячені відомому польському письменнику і подарував їх учасникам семінару-практикуму.

Прагнення до самовираження і самовдосконалення яскраво демонструє учнівська літературна творчість, зокрема: усне есе представила Анастасія Кадцин (9-Б клас), власні вірші читали Надія Котів (11-А клас) і Єлизавета Бузько (7-Б клас).

Олена Дітчук упевнена в тому, що велику роль у мотивації учнів до продукування власних ідей відіграють літературні аподиктичні диспути, де важливими є висловлювання учнів, вміння їх довести свою думку і прагнення реалізувати її.

У семінарі взяли участь 18 учителів зарубіжної літератури міста, які мали можливість поспілкуватися з учнями та їх учителем О. Дітчук, поділитися своїм досвідом особистісно-орієнтованого підходу в розкритті творчого потенціалу й розвитку літературних і художніх здібностей учнів, формуванню у них літературознавчих і життєвих компетентностей.

Методист НМЦО Г. Мрачковська

/Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0317.jpg

/Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0303.JPG

/Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0311.JPG

/Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0314.JPG

/Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0296.JPG

/Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0313.JPG

/Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0290.JPG

/Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0283.JPG

/Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0287.JPG

/Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0288.JPG /Files/images/2015-2016/zarubjna_l-ra/IMG_0295.JPG

Кiлькiсть переглядiв: 1103